Slow Cooker a la Emma

Jag fick för mig att testa ett gammalt gott kycklingrecept i crock poten. Den heter Kycklinggryta a la Emma. Så det blev att mata potten med ingredienser. 
Tyvärr skar sig såsen på direkten jag satte i matlagningsgrädden, tror det beror på fettet från bacon.
Slow cooker a la Emma

4-5 portioner

650 g kycklingfilé
1 paket bacon
1 gul löl
1 msk basilika
4 msk het chilisås
1 tsk sambal oelek
2½ dl matlagningsgrädde
1 tsk paprika pulver
1 tsk chilipeppar
salt
1,5 - 2 Majsstärkelse

Strimla kycklingen, bacon och hacka löken. Jag valde att fräsa löken och baconen för att få fram fräst lök smak.
Jag har en Crock Pot med möjlighet att steka i så ta av grytan från plattan och ställ den i Crock poten. Blanda i kycklingen och rör om. 
Blanda sedan ner het chilisås, sambal oelek, basilika, paprilapulfer, chilipeppar och salt. Rös om.
Starta crock poten på låg nivå i fyra timmar.
När det är en timme kvar häll i matlagningsgrädden och smaka av. Tar Majsstärkelse för att få krämigare sås.

Servera med pasta eller ris och en god sallad.

Steker på spisen i pottanbehållaren

Så här ser det ut innan jag satte det på 4 timmar låg, funkar fint utan mycket vätska, det blir mycket vätska ändå.
Nu är det klart att servera :)

Smaklig måltid!