Testar en Cosori Premium Airfryer


Jag har fått möjlighet att testa en Cosori Premium Airfryer under några veckor och har lagat lite olika rätter i denna airfryer.

Detta är ett samarbete med cosori.se

Jag är inte obekant med att använda en Airfryer så det blir lätt att man jämför dem med varandra. Nu har inte min gamla modell av annat märke lika många knappar och har endast ett hjul med grader och en tajmer med tid.
Jag har en Cosori Premium och här kommer lite fakta om den.

  • Man får med ett grillgaller med 5 st grillspett
  • En kokbok med 100 recept, ej på svenska men den finns att ladda ner på Cosori.se på svenska.
  • Matkorgen är rymlig på 5,5 liter (2-5 personer)
  • Har 11 förinställda program som biff, kyckling, pommes, bacon, skaldjur m.m.
  • Fler funktioner är att den kan hålla varm, förvärma, säger till när man skall skaka om det man tillagar och den stänger av när du tar ut matkorgen mitti matlagningen och startar igen när man sätter in matkorgen.
 

Cosori Premium har vunnit Best i test 2022 på Teknikguide.se, ni kan läsa mer om testet här.
Den har även vunnit Red Dot Design Award och Bäst-i-testutmärkelse 2021 av konsumentmagasinet.se.

Det finns fler tillbehör som man kan köpa till  Airfryern och jag det är ett stort pluspoäng för min del.
Vad har jag nu tillagat i denna Airfryer?
För att testa den så att den funkar efter transport hem till mig så gjorde jag det enklaste jag kunde göra.
Quesadilla med tortillabröd, ost och skinka.

Jag körde dem på 180 grader i 5 minuter, vände efter 3 minuter.
Tips för att vara säker på att brödet inte flyger upp är att lägga något på som tål värme och ugn. Jag tog ett galler som var med i tillbehörpaketet. Tog bort det när jag vände för då har osten smält.
Jag har en matkasse och jag tänkte att ett av recepten där skulle vara perfekt att testa Airfryern.
Pankopanerad kyckling och klyftpotatis.

Jag körde kycklingen på ca 15 min på 200 grader. Potatisklyftorna körde jag på det recept som fanns i den kokbok som är med.

Jag misslyckades totalt med potatisen men då skall jag tillägga att jag misslyckas alltid med potatisen i den nya och den gamla airfryern, ja och i ungenen också.

Här var nog problemet att jag hade liten mängd i och mindre klyftor så tillagningen blev nog lite för lång. Hade en krydda på också som kan varit en orsak till mörkare färg.
Kan tillägga att de smakade inte bränt.
Jag har tillagat torsk i den och ni hittar receptet här.
Bakade lite scones en morgon, recept finns här
Kycklingspett med smak av Teriyaki med två olika tillbehör, recept finns här.
Vad tycker jag nu efter att ha testat den?

Jag tycker den är snygg och passar in i mitt kök.
På + sidan som jag gillar med den är:
  • Storleken på matkorgen
  • Lätt att använda
  • Ytan i botten på den yttre och inre matkorgen, lätt att diska av.
  • Preheat knappen
  • Stannar när man tar ut matkorgen för att vända det man tillagar.
  • Att man får med grillgaller och grillspett
  • Det finns tillbehör att köpa till den, älskar pizzapanen.

Finns säkert mer saker jag gillar med den som jag inte upptäckt ännu.
Bra att ha pizzapanen till sconesbakningen.

På - sidan:
Allt kan inte vara perfekt även om man önskar det. 
  • Den innersta matkorgen har hål på sidorna och de är svåra att diska. Förstår varför det är så för att luften skall kunna gå igenom för tillalgning.
  • Matos, här jämför jag med den andra Airfryern jag har, Cosori avger mer matos. Men med att sätta den på spisen under fläkten löser man det problemet.
 
Är den värd att köpa?
Ja det är den, den funkar bra och enligt mitt tycke snygg. Den finns i rött och vitt om man skulle vilja ha den i en annan färg.

Jag tycker ni skall kolla in den och investera i denna Airfyer. Ni kan tillaga mycket gott i den. Recept finns på Cosoris hemsida.
Köp den här

Nu skall jag fundera ut vad jag mer skall göra i den, en plan är att testa baka en sockerkaka i den.
Jag skall lyckas med potatis någon gång. Det är bara att inte ge sig.
#1 - - Susanne A.:

Hamnade här när jag letade recept på griljerad skinka i airfryer. Har nyss köpt en Cosori Dual Blaze och vill testa att göra en färdigkokt skinka i den. Den är toppen, men jag glömmer ibland att allt blir färdigt så snabbt i den jämfört med ugnen. Ska kolla runt lite på dina recept och se vad jag hittar. 😇

God Jul och Gott Nytt År
Susanne

Svar: Trevligt att du tittar in här. Jag kan tänka mig att den är snabb.

God Jul och Gott Nytt År
Nilla Johansson