Scones i Airfryern


Jag testade att göra scones i min Cosori Airfryer. Det var mycket längesedan jag bakade det över huvudtaget.

Tycker det var dags att göra det när jag ändå skall testa de olika funktionerna på min airfryer.

Jag letade upp ett recept och hittade ett på ICAs sida,
Som barn minns jag att vi mysiga familjestunder så fixades scones här hemma.

Scones (här finns receptet)

2 kakor eller 8 små 

4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g smör
2 dl mjölk

Blanda mjöl, bakpulver och salt. Finfördela rumsvarmt smör i mjölblandningen. Tillsätt mjölk och blanda ihop till en kladdig deg.

Förväm Airfryern ca 5 minuter. (preheat om din airfryer har den funktionen)

Dela degen i 2 delar och gör 2 runda kakor av dem. Eller della den i 8 delar.Lägg i en panna eller på bakplåtspapper i Airfryern.

180 grader i 10 minuter, vänd sedan kakorna och kör 3-4 miuter till.
Jag gjorde några skåror och naggade min kaka och gjorde den inte helt perfekt runt, lite svårt med en kladdig deg. Det är bara härligt för då ser den mer hemmagjord ut.
Kan absolut tänka mig att göra mer bakning i Airfryern. Har ni testat att baka i Airfryern?

Jag har en Cosori Premium med extra tillbehör, den pizza pannan är perfekt till scones.
Kolla in Cosori airfyern här Cosori.se
Hoppas det smakar!