Airfryer stekt torsk med rissallad


Hade en dag som jag funderade på vad skall man laga för mat, så det fick bli en dag med att man lagar mat på det man har hemma.

Hade torsk i frysen så lite spetskål och gräslök kvar från en annan rätt jag gjorde i veckan. Jag har en matkasse som gör att jag inte har så mycket hemma, som ex kryddor så hur skall man krydda?
Jag har en Cosori Airfyer som jag kommer att presenter lite längre fram som jag nu testar lite igenom ett samarbete jag har.
Kolla gärna in den här. Cosori.se
 
Stekt torsk med rissallad

ca 4 portioner

4 portions bitar torsk
4 msk rumsvarmt smör
Grönsaksbuljong (anv bara en liten nypa av tärningen)
½-1 vitlökskyfta
salt
svartpeppar

4 portioner ris
smör
1-2 vitlöksklyftor
spetskål
gräslök, persilja eller dill

Blanda ihop det rumsvarma smöret med riven vitlök, salt, peppar och en liten bit av grönsaksbuljong tärning om man vill eller en annan favoritkrydda. Har man persilja eller dill så kan man finhacka det och har i det i kryddsmöret.

Skär upp spetskålen och hacka gräslök, persilja eller dill. Jag hade ca 2 tunna skivor av spetskålen för en person. Spetskålen var liten.
Sen grovhackade jag kålen och lade den i en skål och hade salt på och blandade väl i ca 30 sekunder, detta gör kålen lite mjukare.

Värm upp airfryern. (Preheat om du har det på din airfryer)
Pressa vitlök och stek det i smör på medelvärme i ca 1 minut och häll i vatten och koka riset efter anvisningarna på rispaketet.

Torka av fisken och ha salt och lite peppar på den och bred kryddsmöret på fisken. Sätt i fisken i den varma airfyern och sätt den på 180 grader och tid 10 minuter, gärna i en form så inte smöret rinner ner i botten på airfryern, kolla till fisken efter halva tiden.
När tiden är ute kollar du att fisken är igenomstekt och sedan kan du låta den vila i airfryern 1-2 minuter. Under den tiden blandar du ihop vitlöksriset med spetskålen och gräslöken/persilja/dill.

Lägg rissalladen på tallriken och sedan fisken på salladen så ös på smöret som är i formen på fisken.

Servera med mer grönaker och aioli.

Jag hade ingen aioli hemma så det fick bli lite majonnäs blandat med lite riven vitlök, salt och peppar.

Smaklig måltid!