Kycklingspett i Airfryern med smak av Teriyaki


Dags för lite kycklingspett i airfryern, första gången som jag testar detta och det är tack vare att det ingår spett när man köper denna Cosori Airfryer.

Jag valde att koka en egen Teriyakisås men det går lika bra att köpa en sås man gillar som man kan ha på kycklingspetten.
Jag skar inte kycklingfilén så stora för jag ville ha plats med fyra spett och ha lite mellanrum mellan spetten för att stektiden inte skulle vara så lång.

Teriyaki kycklingspett

2 portioner

2 kycklingfileér
Teriyakisås
svartpeppar

Skär kycklingen i likastora bitar och lägg dem i en bunke och häll på lite Teriyakisås och rör om det så all kyckling är täckt av sås ta gärna i lite svarpeppar och blanda. Låt det marinera i en timme eller mer.

Förvärm Airfryern i 5 min.
Sätt kycklingen på spetten och sätt dem i Airfryern och ställ den på 200 grader och 10 minuter.

När den tiden gått kolla lite hur mycket de är klara, allt beror på hur stora bitar kycklingen är.
Jag penslade på lite mer Teriyaki och sedan körda jag 3 minuter till på 200 grader.

Sedan fick kycklingen vila i ett par minuter innan jag penslade dem en sista gång med Teriyakisås.

Servera spetten till en potatissallad och sallad.
Jag gjorde en egen postatissallad och receptet hittar ni här.

Teriyakisåsen jag kokade själv är ett recept från Jennie Walldén, väldigt lätt att göra och tar 5 minuter att koka och ger ca 2 dl sås.

Teriyakisås

1 dl ljus soja
1 dl muscovadosocker eller farinsocker
1 msk riven ingefära
3 vitlöksklyftor, riven
1 msk flytande honung
2 tsk sesamolja
½ msk risvinäger
1 dl kallt vatten + 1 msk Maizena majsstärkelse
3 msk sherry 

Blanda ihop allt detta i en kastrull och kokade det i 5 minuter, Häll sedan upp det i en burk och låt såsen svalna och förvara den i kyllskåpet. Den håller en vecka i kylen.

Tips om man har över lite av kycklingen och sås
Jag hade över vitlöksris som jag blandade i en sallads mix av morot och vitkål. Till det hade jag den kyckling som blev över från spetten och tillsatte lite mer sås, det blev en helt ny rätt som jag hade dagen efter.
Jag toppade med lite salladslök.

Smaklig måltid!