Kassler med ananas i ugn

Idag blev det att göra något åt en bit kassler på ett kilo som jag köpte när det var billigt. Har hittat ett kassler recept som jag hittat som jag passade på att testa.
Jag tog inte all kassler till en maträtt utan jag gjorde ett annat kassler recept som ni hittar här. Bara ett problem var att chayennepepparn var slut. Så det fick bli en annan peppar i istället, men det skall nog funka, får se hur det smakar för att det bli matlåda imorgon.

Nu är jag gastric bypass opererad så jag delade maten i mindre bitar så det passar mig men annars skall det vara hela ananas ringar. Något jag skall fundera på om jag gör om receptet är att ha vitlök i. Ville ha lite smak i det eller kanske testa med Sambal Oelek istället för att ha tomatpuré.

ca 800 g kassler
1 stor burk konserv ananas i ringar
3 dl grädde eller matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
1 dl chilisås
2 msk tomatpuré
salt
peppar
riven ost

Sätt ugnen på 250 grader.
Skär kasslern i 1 cm tjocka skivor. Varva dem med ananasskivor i en ugnfast form.
Blanda grädde, creme fraiche, chilisås, tomatpuré, salt och peppar. Häll över kasslern och toppa med riven ost.
Gratinera i ca 15 minuter, eller tills osten fått fin färg.

Servera med ris och sallad.
Jag plockade fram skärmaskinen för att få fina skivor, jag tog mindre en 1 cm skivor.
Så det blev en hög med kassler.
Jag tog inte 800 g till för jag hade ingen större form och passade på att göra en annan rätt som jag länkade i början av detta inlägg.

Smaklig måltid!
Kramizz