Honungkyckling med gochujang


Det var längesedan jag lagade mat med gochujang, så det skall bli gott att göra det igen.

Receptet är Jennie Walldens, en favorit när det gäller asiatisk mat måste jag säga. Jag gör inte som hon gör när jag tillagar det, för jag tycker det är onödigt ibland att lägga stekt kyckling på ett fat och sedan steka grönsaker, nästa steg så blanda man ihop det.

Gochujang är en koreansk chilipasta som ger bra smak i maten. Det finns att köpa i en vanlig mataffär. En röd ask är den jag har.
Honungkyckling med gochujang

2 portioner

2 msk honung
2 msk gochujang
2 msk japansk soja
2 tsk sesamolja
2 tsk risvinäger
300 g kycklingfilé
2 salladslöker
2-5 kålblad av valfri sort

Rör ihop honung, gouchjang, soja, sesamolja och risvinäger och ställ det åt sidan.

Skär kycklingen i lagom stora bitar, strimla kålbladen, jag hade spetskål i min rätt och skät salladslöken på snett.

Stek kycklingen och när den nästan är klar tillsätt kålen och salladslöken, spara lite av löken till garneringen.

När allt är genomstekt häll i såsblandningen och låt det puttra en liten stund så allt är varmt.

Servera med ris, rostade sesamfrön och salladslök.

Hoppas att det smakar!