Kycklingwok med ostronsås


Kycklingwok kan man göra på alla möjliga vis och olika såsblandningar blir det. Förundras att det kan smaka så gott efter ett visst antal såser har blandats.

Hittade detta recept på Felicia Kitchen på Instagram, kolla in henne, finns många fina recept där.

Man kanske inte få exakt som någon annan för man vet inte vad man har för märken på såserna, för min del hade jag inte de märken hon hade så mitt belv väldigt salt, men jag fick balansera det med mer farinsocker. Jag hade i ca 1-1,5 tsk mer än receptet.

Grönsaker tar ni vad ni vill ha, jag hade i morot, salladslök och spetskål.
Det blir mycket sås, så det räcker till flera portioner än 2. Lägg till mer kyckling och grönsaker.
Kycklingwok med ostronsås

2 portioner

300 g kycklingfilé
valfria grönsaker
 
sås
1,5 dl oystersås (Märke Mae Krua)
0,75 dl sweet chilisås
2 msk maggisås
2 msk kikkoman soja
1 msk kinesisk soja
1 tsk farinsocker/socker
2 vitlöksklyftor
Redning om det behövs (1 dl vatten, 1 tsk maizena)

Skär kycklingen i lagom stora bitar och grönsakerna.

Rör i hop alla ingredinser till en sås och ställ åt sidan.

Stek kycklingen och ta upp den ur pannan och stek sedan grönskerna, tillsätt sedan kycklingen och såsen och låt det småkoka i ca 5 minuter. Är såsen för lös ha i redning.

Smaka av för att se om du behöver tillsätta mer, jag hade i lite vitpeppar.

Servera med ris eller nudlar och sallad.
Dessa märken har jag på det jag hade i såsen.
Hoppas att det smakar.