Kyckling i gräddsås


Jag försöker att utmanna mig med lite nya saker, ja som andra gör till vardags är nytt för mig gällande matlagning.

Nu är det första gången jag gör en gräddsås, det är något som jag inte gjort innan, men någor skall man lära sig.
Jag har inte behövt sås till maten innan, men har börjat uppskatta det mer de sista åren.
Det var menningen att jag skulle göra pressgurka när jag lagade denna rätt, men när jag kollade receptet så upptäckte jag att jag hade behövt börja med det ett par timmar innan jag skulle laga maten så det fick bli tomat och gruka till rätten.

Kyckling i gräddsås

2 portioner

2 st kycklingfiléer
salt
peppar

300-400 g potatis

Koka potatisen och salta peppra kycklingfiléer och stek dem klara i en panna eller så steker du dem så de får en fin yta och sedan så kör du klara dem i Airfyern på 195 grader i ca 16-18 minuter beroende på hur stora de är.

Körde med Airfryern för att kunna göra såsen under tiden utan att ha koll på kycklingen samtidigt.
Inser att jag inte har en såskanna för jag gör aldrig sås, tror jag har haft en men gjorde nog av med den när jag inte gör sås.

Gräddsås

50 g smör
2,5 dl grädde
0,75 msk mjöl
1 tsk torkad timja
1/2 köttbuljong tärning
1 msk japansk soja
2 tsk worchestershiresås
salt
peppar

Smält smör i en kastrull och fräs under omrörning tills smöret blir gyllenbrunt och doftar nötigt.

Vispa ner mjöl och lite grädde  till en tjock stuvning, tillsätt resten av grädde lite i taget under vispning.
Tillsätt timjan och ev. lite steksky.

Sjud på låg värme i minst 10 min, rör om då och då.

Smula ner buljong, soja , Worchestershiresås och låt koka i 5 minuter.
Smaka av om det behövs mer salt och peppar.

Servera kyckling, kokt potatis och gräddsås med en god sallad till.

Smaklig måltid!