Asiatisk köttfärssås med udon nudlar


Spännande med lite nya smaker när det gäller köttfärssås, man kan säkert hitta en hel del varianter om man söker.

Detta recept hittade jag i en Mattidningen, grundreceptet är från Jennie Walldén. Jag gjorde lite ändringar i det efter vad jag hade hemma.

Jag hade köpt en gul lök men när jag skar i den var den rutten inne så jag fick ta en annan sort lök i stället.
Asiatisk köttfärssås

2 portioner

1,5-2 buntar udon nudlar
250 g blandfärs
peppar

Marinad
2 msk japansk soja
2 tsk sesam olja
1 tsk balsamvinäger
1 tsk strösocker
1-2 vitlöksklyftor

2 st banan scharlottenlökar
ca 10 cm purjolök

sås
3 msk ostronsås
1 msk japansk soja
1 msk kinesisk soja
2 tsk sesamolja

Koka nudlarna enligt anvisningar, men korta ner en minut, skölj nudlarna i kallt vatten och ställ dem åt sidan.

Blanda ihop japansk soja, sesamolja, balsamvinäger, strösocker och pressad/riven vitlöksklyftor till en mariand och blanda i blandfärsen.

Strimla purjolök och scharlottenlök tunt.

Hetta upp en panna med en neutral olja som rapsolja och fräs löken, efter en stund häller du i den marinerade färsen. Rös om och stek tills färsen är genomstekt. Smaka av med svartpeppar.

Blanda ihop ostronsås, japansk soja, kinesisk soja och sesamolja till en sås.

Vänd ner nudlarna och såsen och stek några minuter under omrörning. Smaka av med salt och peppar (jag tog lite vitpeppar här)

Servera med en valfri sallad och toppa med finskuren purjolök.

Jag valde att köpa en salladsmix med bla. vitkål och morötter, hade sedan i grovskurna bitar gurka.
Det var lite annorlunda för huvudet var inställd på att man skulle äta en vanlig svensk köttfärssås, men den är värd att göra för jag gillade den och kan tänka mig att göra om den.

Smaklig måltid.