Ostfrallor - inviger min köksassistent

Ostfrallorna har jag gjort en gång innan så det fick bli min första bakning jag gör i min nya köksasisstent. Allt för att slippa knåda ihop degen.

Min maskin är inte så stor så detta recept var jag tvungen att dela på. Men det var smidigt när man lät maskinen arbeta och blanda ihop degen i 5 min.

Denna gång glömde jag inte saltet, för det gjorde jag fösta gången jag bakade dem.
Att få dem lika stora är inte lätt för man tänker på hur det ser ut i butik eller kondis, men att det är olika är väl charmen att det ser ut att vara bakat hemma.

Här kommer receptet på ostfrallorna.

24 st frallor

50 g jäst
8 dl vatten
50 g smör
2 äggulor
2 msk socker
2 tsk salt
18-20 dl vetemjöl special eller manotiba cream
4 dl riven ost (jag tog prästost)


Gör så här

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret.
Tillsätt därefter vatten och värm vätskan till fingervarm.
Lös upp jästen med lite av vätskan.
Tillsätt resten av vätskan, äggulorna och sockret.
Häll i nästan allt mjöl.
Tillsätt saltet på slutet.
Arbeta degen kraftigt i fem minuter.
Låt jäsa i 45 minuter.
Knåda degen på mjölat bakbord.
Dela degen i tjugofyra delar.
Forma till runda bullar och lägg på plåt-
Låt jäsa minst 45 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Penslar bullarna med vatten.
Strö på osten.
Grädda mitt i ugnen 5 minuter.
Sänk därefter värmen till 200 grader och grädda ytterligare 7 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk

Det jag ser är att jag använde vanlig Vetemjöl och inte special, förra gången jag bakade dessa använde jag Manotiba cream mjölet.

Jag som är novis på att baka kan mjölet ge olika smak eller är det någon annan fördel med special och cream mjölet?

Får se vad man skall hitta på nästa gång man bakar med maskinen.

Ha det gott
Kramizz