Dumlemuffins

I söndags var jag i farten igen och bakade muffins, måste ju testa min nya muffins form.

Jag hittade muffins formar jag hade fått i en matbox som jag hade glömt att jag hade. Så det är väl på tiden att man bakar när man har ingredienser hemma och som snart skulle gå ut i datum.
Formarna var ganska stor så det blev inte så mänga muffins men det räcker gott och väl.

Dumlemuffins

ca 12 st
200 grader

2 ägg
2½ dl strösocker
½ dl kakao
2 tsk bakpulver
100 g smör
3 dl vetemjöl
1½ dl mjölk

12 dumlekolor

Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret. Häll i kakao, bakpulver, mjöl, smör och mjölk i ägg och socker blandningen och vispa snabbt ihop det till en smet.

Häll smet upp till 2/3 av formen och tryck i en dumlekola.

Grädda dem i mitten i ca 15-17 minuter.

Jag fick 11 muffins eftersom jag gade så stora formar.
Detta är muffins jag kan tänka mig att göra fler gånger.

Ha en skön dag
Kramizz
#1 - - Malin:

Vilka fina muffins! De ser supergoda ut, jag kanske ska prova baka såna till helgen.

Svar: Tack, de var goda.
Nilla Johansson