Kycklinggratäng med parmesan

God fortsättning, tyvärr har denna blogg legat nere i stort sätt ett år nu och det nyårsmaten som åter igen hamnar här på bloggen.

Jag har ingen energi att laga ny mat så det blir det gamla vanliga, innerst inne vet jag att jag gillar att laga mat.

Jag älskar kyckling och smidigt är det att göra en gratäng. Parmesan är en annan favorit.
Min kyckling hade inte tinat så jag stekte på den lite innan den åkte in i ugnen, för att allt skulle tina upp.

Kycklingsgratäng med parmesan

4-5 portioner

650 g kycklingfilé
3 vitlöksklyftor
3 dl grädde
200 g Parmesanost
smör
salt
örtsalt
svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader.

Man kan välja att lägga i filéer eller dela upp dem i mindre bitar.
Klicka smör i ugnsfast form och sätt in den i ungen en liten stund så smöret smälter.
Lägg i kycklingen i formen.

Blanda grädde, pressad vitlök och grovriven paremsan. Krydda med salt, peppar och örtsalt.

Häll smeten över kycklingen och sätt in gratängen i ugnen i 25 minuter. Kolla så att kycklingen är genomstekt.

Servera med ris, vitlöksbröd och sallad.

Lätt att göra och inte allt för många ingedienser, kan tänka mig att det skulle vara gott med bacon i om man skulle vilja ha mer smak.

Smaklig måltid.