Bakmaskin - Bra eller Dåligt köp?

Jag fick en fix idé att jag skall ha en bakmaskin för att kunna få färskt bröd. Men hur blev det med det, använder man den?

Jag köpte mig en Andersson från Netonnet för att den hade bra funktioner m.m.
Den kostar 499 kr, så det blev ett köp i september.

Det var lite svårt att förstå brukanvisningen som jag i normala fall brukar fatta, men den var så dåligt översatt så jag fick ibland titta på den engelska versionen för att fatta.

Men jag lade i ngredienser och satta på tajmerna.

Jag valde ett recept i från den bok som följer med och ville ha ett luftigt bröd.

Franskt bröd

250 ml vatten
2 msk olja
1 tsk salt
1,5 msk socker
3 cups mjöl
1 tsk torrjäst

Man skall lägga ingredienserna i denna ordningen för att jästen skall inte komma i kontakt med vätskan.
Mått är med i apparaten som då mäter Cups.

Jag tycker att apparaten blandade allt bra och brödet ser fint ut.


Men jag har ett problem, min mage gillar inte detta bröd får ont i magen (är GBP opererad), borde inte vara för att det är färskt för det har jag ätit innan utan problem.

Måste försöka hitta ett annat recept för att se om magen regarera på det. I såfall så kan kan sälja denna vidare.

Men en tanke har varit att det är ett onödigt köp och man tänkte inte riktigt till. Hade varit bättre att ha en köksassistent istället som man kan använda för att baka frallor m.m. Kan baka men det är så tråkigt med att knåda deg.

Kollat in en på Netonnet och deras märke Andersson.
Bild kommer från Netonnet

Jag behöver inte ha en Kitchen Aid som kostar runt 5000 kr. Visst de är snygga men har man inte ekonomi till det så har man inte det. Det är ju inte så att man har en stor blogg som gör att man kan få en maskin till skänkes så man kan göra reklam och baka i den, osv. Hade gärna gjort det annars.

Denna apparat som jag kollade in hade en massa tillbehör men det kommer jag nog inte använda. I alla fall inte köttkvarn eller vad det är.
På tal om bloggstatistik så är jag väldigt förvånd hur många männsikor som är inne och tittar på min receptblogg. Sedan Google tog över så har det ökat väligt mycket. Under vissa perioder är det ca 550-850 besökare och ca 2000 sidvisningar, och detta var under mellandagarna. Men det är inte många som lämnar kommentarer.

Det är ju här jag skulle satsa mer på denna bloggen och börja fixa med mat m.m.
Vi får se, jag lämnar ingen nyårslöfte att jag skall bli bättre.

Ha en härligt nytt år.