Kycklinggryta med dragon

Hittade ett recept i senaste Buffé tidningen som jag ändrade på lite för att passa mig. Man skall ha äpple i men jag gillar inte att ha det i maten när man sedan fryser in det, har gjort det en gång och det blev att jag plockade bort äppelbitarna.
Så jag göra en sallad med äpple i eller har några äppelbitar på tallriken. Tyvärr hade jag inga äpplen denna gången så det fick bli morötter.

Inser att min mat blir väldigt lika i färgen men att det smakar olika kan jag lova, färglöst är det. Detta recept är SmartPoints beräknat, då jag försöker äta efter deras system för att kunna gå ner i vikt.
Kycklinggryta med dragon


5-6 portioner
1 smartpoints per port.

650 g kycklingfilé, strimlad
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor
1 msk torkad dragon
5 dl vatten
2 msk konc kycklingfond
2 1/2 dl mat extra 4%
1 msk finrivet citronskal
Salt
Svartpeppar
2 tsk olja till stekning

Fräs kycklingen och löken, tillsätt dragon, salt och peppar.
Häll på vatten och fond, låt detta koka under lock i 15 minuter.
Tillsätt sedan mat extra och låta det koka ihop en liten stund.
Häll i citronskalet och smaka av om det behövs mer salt och peppar.

Servera med ris och en äppelsallad.

Det går bra att använda grädde eller matlagningsgrädde i denna rätt då kan man behöva ha majsstärkelse i för att få det lite tjockare.

Smaklig måltid!