Egna strips i Airfryer

För första gången jag gjorde egna strips, jag har innan gjort potatisklyftor i ugnen men nu ville jag testa hur det blev i Airfryern och använda min stripsskärare.
Jag körde dem i två omgångar för det stod det att man skulle göra i receptboken som finns till Airfryer.

Jag gjorde på
ca 180 g potatis
knappt ½ tsk solrosolja

Började med att skala potatisen och sedan lägga den i stripsskäraren för att få strips. Sedan lägger man potatisstripsen i en bunke med kallt vatten och in med dem i kylen i minst 30 min.

Torka av stripsen så de är torra med hushållspapper och mdan man gör det kan man värma upp Airfryern till 160 grader.
Blanda stripsen med lite olja och häll det i Airfryer korgen.

Sätt Airfryern på 5 min, stripsen skall bli hårda på ytan med mjuka inne, men när jag plockade ut dem så var de hårda så jag körde i ca 4 minuter till. Kan kanske bero på vilken typ av potatis man använder. Det är bara att kolla och se på dem och känna.
Sedan låter man stripsen svalna.

Sedan sätter man Airfryern på 180 grader och kör dem i 12-15 min. Jag körde i ca 10-12 min. De blev inte helt krispiga men ändå inte sladriga.

Det var lätt att salta dem, för det tycker jag har varit svårt med de strips som ligger i frysdisken.

Tyckte dessa strips blev godare än de i frysdisken och även de man köper friterade på restaurang. Så vet man att dessa är fettsnåla.
Kommer absolut göra om det.