Har köpt mig en Airfryer

Nu i veckan köpte jag mig en Philips Airfryer, den vanliga modellen. HD9220/20.
Jag har tittat ett bra tag på dessa apparaten som skall göra maten fettsnålt men ändå känna som det är friterat. Men det har inte blivit av att jag har köpt det.

Mamma hade kollat på det och ville ha en och när hon sa det till brorsan så hade han precis skaffat den fast i en XL modellen.
Han är helnöjd med sin och han köpte en till mamma som blev frälst i den så det gjorde att jag vågade på att skaffa mig den också.
Visst den är stor och tar en stor plats och ser lite klumpig ut, inte lätt att på bild visa hur stor den är, men nu har jag mycket bänkyta som gör att jag kan ha den framme. Annars får man tänka på att den tar stor plats i ett skåp.

Denna tar  800 g och ca 4 portioner.
Det är en korg i formen som man lägger maten i.
Att det är en korg i är att fettet kommer droppa ner så man kan sätta folie i borten som skyddar och tar emot det mesta fettat så det blir enkelt att rengöra. Den tål att sättas in i diskmaskinen.
En liten guide på tider finns på Airfryern.
Mer finns i den receptbok som följer med.
Kan tilläga att det sämsta med denna bok är att det står enbart på franska, holländska och engelska. Men jag lyckade googla fram receptboken där det står på svenskan. Här hittar man den.

Jag har försökt att googla fram lite mer information om tillagningstider och vad mer man kan göra i den men det är svårt att hitta, jag hittade holländska sidor med information men eftersom jag inte förstår språket så skall jag se om man inte kan översätta det. Har ju bror min som bor i Holland om jag skulle behöva hjälp med något.

Hur fettsnål är Airfryern?
Det beror väl lite på vad man stoppar i det men en del av fettet rinner ju bort när den tillagas i Airfryern.
På kartongen och Philips sida står det 80% fettsnålare gällande Pommes frites och då jämför man men en fritös.
Om man gör egna strips räcker det med max 1 msk olja att tillsätta.

Jag hittade ett märke som verkar vara nytt på marknaden som heter Lamb Weston som har olika sorter potatis och där står faktiskt hur länge de skall vara i Airfryern.
Supersmart tycker jag och måste säga att dessa pommes är goda och krispiga. Det blir som en friterade men ändå inte drypande av olja.

Min första måltid blev dessa Pommes och en korv med hög kötthalt. Det var supergott och kändes som att man hade köpt den på en bra korvkiosk. 
Det går att använda ugnsformar i denna Airfryer som är gjorda av glas, keramik, metall eller silikon. Man kan faktiskt baka i denna Airfryer.
När man använder formar så skall man tänka på att det finns lite utrymme runt skålen och att den inte är högre än 8 cm.

Det finns delar att köpa till Airfryern som  man bla kan hitta på deras sida, Se här.
Hittade en matseperator som man kan dela korgen som är i Airfryern om man inte vill att maten skall blandas ihop, det är en smart grej som jag kan tänka mig att köpa. Sedan har jag sett ett galler som gör att man kan få två våningar i Airfryern om man skall göra mycket mat i den som inte skall liggas på varandra. Det är också en smart grej, men vet inte om den passar till just min Airfryer.

Om jag lyckas få ihop en lista med olika tillagningstider så kommer jag lägga ut det på denna sidan.

#1 - - Rebecca:

Bra recension på fryern. :) Har själv länge trånat efter en sådan. Kanske köper en nu innan sommarn.
Fin blogg dessutom. Får kika in här fler gånger! :)

Svar: Tack så mycket. Väl värt pengarna att köpa en Airfryer och gott med potatisklyftor eller strips till grillat. Välkommen åter. :)
Nilla Johansson

#2 - - Leif Boije:

den adressen du angav till svensk text fungerar inte har du någon annan ?
Hälsn/Leif

Svar: Hej! Tråkigt att den inte funkar... Det som finns är på den sidan som är Philips receptbok. https://www.philips.se/c-p/HD9220_20/viva-collection-airfryer-originaletmed-mer-haelsosam-matlagning-med-innovativ-teknologi/kundtjanst
Nilla Johansson

#3 - - Rose-Marie:

Fick en airfryer av mina söner i present. Är så glad att jag hittade din sida där du gjort en superbra sammanställning på hur man kan använda den. Funderade på hur man skulle kunna göra tex en omelett i korgen men förstår nu att man kan använda skålar mm i korgen. Invigde den för första gången igår och lagade fyllda kycklingfiléer som blev väldigt gott! Tror verkligen denna maskin kommer att bli en verklig vän i köket. Kommer även att följa dig och din sida framöver.
Tack för en väldigt bra recension.

Svar: Kul att du har fått en Airfryer, jag har mycket att lära mig men har sett att det inte finns mycket på svenska gällande recept och idéer. Ja en ugnssäker form skall funka i den, de som har en större har jag sett använda en sockerkakform i den och gjort en kaka.
Har inte gjort kyckling i den ännu, men måste testa det.
Tack kul att den kom till nytta.
Nilla Johansson

#4 - - Anonym:

Hittar inte boken?

Svar: Tyvärr har så verkar den inte finnas kvar.
Nilla Johansson

#5 - - Jens:

Här finns en Receptbok som även är översatt till svenska https://www.download.p4c.philips.com/files/h/hd9220_20/hd9220_20_irb_swe.pdf

Svar: Jag hade en länk till detta men den försvann, gott att se att det finns kvar. Tack!
Nilla Johansson

#6 - - Anonym:

Hej glad att jag hittade din sida.Har precis köpt en airfriyer. Undrar lite om det blir skillnad i tid på tillagningen om mängden mat är olika. T.ex 4 kycklinglår istället för 2st.

Svar: Hej! Jag har inte gjort enorma mängder och har inte behövt öka tiden. Viktigt är att blanda eller vända emellanåt för att får det jämnt. Lycka till med din airfryer.
Nilla Johansson

#7 - - Anki:

Hej.
Gillar din sida och tips och ideer
När jag klickar på länken för att hitta receptboken där du köpt den på svenska så kommer det upp en märklig sida och att sidan inte kan hittas.
Har du något annat förslag eller tips för att hitta en bok med svenska recept?
Ha det gott 👍🏻

Svar: Hej!
Ja jag vet att den länken har försvunnit och det är synd, har sett att det fanns en ny men hittar den inte nu. Har du facebook så gå med i gruppen Airfryer/Actifry Vi Som Älskar Mat för det är det många som delar med sig vad de gör i sin apparat, backar sockerkaka m.m.
Nilla Johansson

#8 - - Gun :

Nybliven ägare till en Philips airfryer XXL med några olika tillbehör. Hittade din sida som känns som stor hjälp eftersom receptboken inte fanns på svenska. Vore kul med tips hur man använder dom olika delarna.

Svar: Vad roligt, tyvärr har jag inte XXL, den fanns inte på den tiden jag köpte min :) Så jag kan inget om de delar som är med. Har du Facebook så finns det en jättebra grupp där som har den maskinen och kan dess delar.
Nilla Johansson

#9 - - Marie:

Jag kan tipsa om appen NutriU från Philips. Där finns recept för många rätter.

Svar: Ja det är en bra app.
Nilla Johansson