Kyckling med sötsur sås - Slow Cooker

Nu är det på tiden att testa min nya Crock-pot. Det blev ingen billig handling för det var en hel del ingredienser jag inte har hemma.
Sen vart man inte lite osäker på den del saker eftersom det är ingredienser jag inte har hemma. Det står i receptet att det skall vara brunt socker, jag hittade bara farin socker och hoppas att det nu är rätt.
Vit vinäger, där hittade jag bara vitvinsvinäger.
Osötad soja, VAR HITTAR MAN DET? jag hittade ingen soja som var osötad, har ni gjort det?
Jag hittade en japansk soja som var lågsaltad, jag hade inget annat val än att ta den.
Sedan det med citron/lime soda, vad skall man hitta det? jag tog en vanlig citrondricka för det var allt jag hittade i den butik jag var i.

Nu åt jag inte detta till middag eftersom grytan var klar efter kl 20 så det får bli matlåda i morgon men jag smakade lite på det, kycklingen var mör och inte torr och såsen den var söt, skulle vilja ha mer syra i den för att få det sura i den sötsura såden.
Inget för gastric bypass opererade som inte tål sött och socker, nu klarar jag av det och kan äta detta och det är inget som jag kommer göra ofta, men kul att testa.
Bild från min lilla matlåda.

Portioner: 6
Tillagning: 6-7 timmar

1 kg (6 filéer) kyckling
0,6 dl soja (utan salt)
1,2dl brunt socker
6 vitlöksklyftor, pressade
1,2dl vit vinäger
2 msk majsstärkelse
0,6 dl citron/lime soda
Salt och peppar

Lägg kycklingen i grytan, salta och peppra.
Rör ihop de andra ingredienserna förutom majsstärkelsen. Häll det sedan över kycklingen.
Koka på låg värme i 6 timmar.
Häll över såsen i en kastrull. Blanda majsstärkelsen med 2 msk vatten och häll i såsen. Låt den koka tills den tjocknat, ca 3 min.
Häll såsen över kycklingen och servera.

Jag tog färsk kyckling som var tvådelad.
Då har man hält på såsen, man kan tycka det är mycket med 6 vitlöksklyftor men jag känner inte vitlöksmak i såsen.
Sen är det bara att sätta på timern och på lågvärme så får det koka ihop sig i grytan.
Spännande och se vad som händer, man blev lite osäker för det tog sin stund innan man såg lite bubblor och att det kokade lätt, men nu vet man det till nästa gång man anväder den.
Sedan var det att fiska upp kycklingen.
Jag valde att sila såsen men det stod inget att man skulle göra det, sedan i med majsstärkelsen så det blev tjockare sås.

Får se vad man vågar sig på att testa nästa gång.

Receptet kommer från CrockPot.se

#1 - - Georg "Långsamkokarn" Bivall:

Pulled pork blir kalasbra och enkelt. Här är ett recept som jag körde i början av mitt crockpottande. Nu för tiden kör jag variationer på det beroende på vad som finns hemma och vad jag känner för. http://www.chowhound.com/recipes/easy-slow-cooker-pulled-pork-30356

Svar: Tack för tipset!
Nilla Johansson