Flygande Jakob

Igår på påskaftonen var jag hos mamma och åt Flygande Jabob, det har jag inte ätit sedan slutet av 80-telet. Mamma har aldrig ätit det, för hon gillar inte banan i maten och det gör inte heller jag, så det uteslöt vi. Mammas Jakob blev lite annorlunda för jag har inte för mig att det var svamp i när jag åt det och sedan använde hon Thai hot chilisås om jag minns rätt. Creme Fraiche är det vanligt i? Jag vet att det skall vara grädde men fraiche?
Mamma var snäll och lämnad en del till mig utan svamp för att jag har svårt att äta det :)

4 portioner

1 stekt eller grillad kyckling
1 paket bacon á 150 g
200 g färska skivade champinjoner eller skivade på burk
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
½ dl chilisås eller ketchup
2 bananer
½ dl saltade jordnötter

Sätt ugnen på 225 grader.
Dela kycklingen och bena ur och skär köttet i mindre bitar, lägg det på ett ugnssäkert fat. Strimla och fräs baconet i en stekpanna på medelvärme. Låt rinna av på hushållspapper. Skiva och bryn svampen lätt.
Vispa samman grädde, creme fraiche och chilisås eller ketchup. Häll gräddblandningen över kycklingen, fördela skivad banan, svamp och bacon ovanpå. Gratinera i 15-20 minuter. Strö på jordnötter när halva tiden har gått.

Servera med ris och en blandsallad.
Välkommen tillbaka till 80-talet
Smaklig Måltid!