Krögarkyckling


Nyårsmiddagen fick bli ett Tareq Taylor recept som jag hittade i hans kyckling kokbok.

Satt och letade efter vad jag skulle äta i mellandagarna och såg då detta recpet och tänkte att det skulle passa till Nyårsaftonen.
Det blev att handla hem lite nya ingredinser som jag normalt inte brukar ha hemma som vin och senap.Så nu blir det att kolla efter lite mer nya recept med de ingredinserna.

När jag åt denna rätt så kände jag igen smaken och det var en rätt jag gjorde mycket för ett antal år sedan när jag var med viktväktarna, då var det med fläskfilé. Här finns det receptet.

Jag gjorde lite ändringar i receptet för att passa mig bättre och vad jag hade hemma.

Krögarkyckling

4 portioner

3-4 kycklingfileér (beroende på storlek)
ca 1 msk smör
1 nypa flingsalt
svartpeppar, nymald
3 bananscharlottenlökar
2 vitlökslöksklyftor
2-4 champinjoner (ni som gillar svamp ta 100 g)
2 tsk torkad dragon
2 msk dijonsenap
1 dl vitt vin
3 dl vispgrädde
3 msk creme fraiche
salt

Värm ugnen till 180 grader.

Skär kycklingen i större bitar och stek kycklingen i smör på båda sidorna så de fär lite färg, ca 1,5 minut på var sida. Salta och peppra. Lägg över kycklingen i en ugnsfast form, spara fettet i pannan.

Skala löken och hacka den i mindre bitar, pressa vitlöken, skiva champinjonerna. Fräs löken, champinjonerna i pannan och tillsätt vitlöken och dragonen och fräs en stund. Peppra nymalp svarpeppar över alltihop, det skall bli svartprickigt i pannan. Rör ner senap och vin och låt det koka tills ungeär hälften av vätskan av vinet har ångats bort.

Häll ner grädden och blanda ner creme fraichen. Smaka av med salt och låt koka upp. Häll över kycklingen i formen och gratinera i mitten av ugnen i ca 20 minuter,

Servera direkt med potatis eller ris och en grönsallad.

Jag funderar på att man kanske skall ha högre värme i min ugn för den fick inte direkt någon färg gratängen så kanske skall testa med 200 grader nästa gång jag gör denna rätt.
Det blev över så det kommer bli mat till nyårsdagen (alltså ingen pizzadag för min del) En matlåda fick mamma.

Hoppas det smakar.