Tillagning i Airfryer - lista

Jag har svårt att hitta svenska sajter som tar upp vad man kan tillaga i en Airfryer och hur länge det skall vara i och vilka grader det skall tillagas i.

Uppdatering: 2022-06-27
Det är några år sedan jag lade upp denna lista och det har hänt mycket nu. Airfyern är populärare i Sverige och i listan nedan har det tillkommit en del nya saker från er som läser denna lista. Jag tackar för det.

Jag har även bytt Airfyer till en Cosori Premium.
En maskin jag har vågat testa mer saker i än min förra Airfryer.
Jag tycker ni skall kolla in deras Airflyers cosori.se
Läs gärna min recension här.
 

Jag hittade holländskasajter som jag översatte lite ifrån för en del kunde man förstå var det var. Jag har bara börjat men mer kommer det att bli mer tiden. Allt har jag inte testat så tiderna kommer ev. att justeras efter att jag har gjort det.
Här följer några matvaror som kan tillagas i Airfryer i bokstavsordning. De som är understrukna har jag testat, de som är understrukna med grön färg är tips från er som tittar in här.

A
Ananas     12 min     200 grader

B
Banan     7 min     200 grader
Biff, Oxfilé     10-20 min     180 grader  beroende på tjocklek (Tips från Lars Z)
Bratwurst     12 min     180 grader

C
Champinjoner     3-4 min     180 grader
Chorizo, 87% kötthalt     10-11 min    180 grader

F
Fiskpinnar (frysta)     6-10 min     200 grader

H
Hamburgare     8 min     180 grader

J
Janssons     15-20 min     180 grader    (Tips från Lars Z)

K
Korv, ICA selection 75% kötthalt     8-9 min     180 gader
Kotlett     10-14 min     180 grader
Kycklingbröst, tärnat     10 min     200 grader
Kycklingbröst     15-20 min     180-200 grader
Kycklingklubba     18-22 min     180 grader
Kyckling, hel, färsk, 1,5 kg    55 min     200 grader   Behöver ej vända (Tips från Millan)
Kycklingspett      13-16 min    200 grader
Köttbullar, IKEA (frysta)     7 min     180 grader
Köttbullar     6 min     200 grader
Köttbullar     8 min     180 grader     (Tips från Lars Z)

L
Lax     15 min     180 grader
Lök     3-5 min     180 grader     (Tips från Lars Z)
Lökringar     30 min     180 grader     (Tips från Christian)

M
Majskolv, förkokt     10-15 min     200 grader     (Tips från Lars Z)
MAX Chrispy kycklingburgare     18 min     200 grader

N
Nuggets (frysta)     6-10 min     200 grader    Vänd efter halva tiden
Nuggets, egengjorda     12 min     180 grader    Dubbelpanerad med mjöl, ägg, panko (Tips från  Åsa)

P
Pommes, Ziggy Fries, Lamb Weston (frysta)     15 min     180 grader     Vänd efter halva tiden
Potatisbullar, Felix (frysta)     10-13 min     200 grader     vänd efter halva tiden
Potatisskivor (egengjorda)     24 min     180 grader     skaka om efter halva tiden
Potatisklyftor (egengjorda)     18-22 min     180 grader     skaka om efter halva tiden
Potatiskroketter     9-12 min     180 grader
Potatistärnigar (egengjorda)     12-18 min     180 grader     skaka om efter halva tiden
Potatis Rösti     14 min     200 grader

S
Schnitzel, Scan (fryst)     ca 15 min     180 grader     vänd efter halva tiden
Scones, baka i Airfyern    10-14 min    180 grader     vänd efter 2/3 av tiden gått.
Stekfläsk 4 skivor    7-8 min     200 grader     (Tips från Millan)
Strips, tjocka (frysta)     14-24 min     200 grader     skaka om efter halva tiden
Strips, tunna. Felix (frysta)     18 min     200 grader     skaka om efter halva tiden
Strips (egengjorda)     18-25 min     180 grader     skaka om efter halva tiden
Sötpotatis pommes     10 min      200 grader    skaka om efter halva tiden (Tips från Lars Z)

T
Torsk     14 min     180 grader

V
Vegetariska vårrullar, ICA (Frysta)     ca 10 min    200 grader
Vitlöksbröd     4 min     160 grader
Vårrullar (frysta)     8-10 min     200 grader

W
Wienerschnitzel     10 min     180 grader

Ä

Ärtor, haricovert, delad broccoli, delad brysselkål     4 min     180 grader    (Tips från Lars Z)

Egetbakad Scones.

Kycklingspett

Torsk

OBS!

Jag är nybörjare och har inte testat allt. Så en del tider och grader kan vara fel i listan. Har ni de rätta tiderna eller tycker något fattas på min lista som ni har testat så lägg in en kommentar så kommer jag lägga till det på min lista.
Tack!

Jag har  originalet en Philips Viva Collection. (här hittar ni min första recenssion)
Korv och strips
Potatisbullar med kotlettbacon (bacon är inte gjord i Airfryern)
Schnitzel med strips

ICA Vegetariska vårrullar med Sweet chilisås
#1 - - welma rozetta:

Jag har just packat upp min airfryer, och jag håller med instruktionerna är urusla. Men tusen tack för att du tagit dig tid att reda ut begreppen. Jag som du älskat att laga mat så jag ser fram mot att testa airfryern och andra av dina recept. Ja jag har också massor med kokböcker :)

Svar: Hej!Hoppas att du kommer att gilla din Airfryer, den är så smidig när man vill fixa till mat och slipper matos. Lycka till!
Nilla Johansson

#2 - - Magdalena :

Kul att hitta det här inlägget! Ikväll testade vi att göra vitlöksbröd i air fryern som vi köpte för några månader sedan. Skar ett vitlöksbröd i delar och lade i med lite med lite mellanrum. Körde 4 minuter 160 grader men smöret smälte inte helt. Hade jag kört längre hade de blivit torra. Nästa gång tror jag testar lite högre temperatur. Ska också test fler av rätterna på din lista :)

Svar: I bland får man testa sig fram. Jag har inte testat vitlöksbröd bara de halvbakade mininaguetter som funkade fint.
Nilla Johansson

#3 - - Åsa:

Hej. Håller med att det är dåligt med svenska recept man får testa sig fram. Jag har gjort egna kyckling Nuggets dubbelpanerade mjöl, ägg, pankos ströbröd. Körde 12 min 180 grader. Dom blev saftiga o mkt goda.

Svar: Ja det får man gör, jag har sett att en del gör det, något jag skulle kunna tänka mig att testa. Tack för tipset.
Nilla Johansson

#4 - - Kenneth Nygren:

Hej! Har lagat till färdigköpta kycklingnuggets. Jag oljade in dem innan vände på ett fat. Det rykte en del när vi lagade till. Hur mycket skall man olja?
Med vänlig hälsning,
Kenneth

Svar: När jag gjorde färdigköpta nuggets så hade jag ingen olja. Det blir bra utan olja.
mvh
Pernilla
Nilla Johansson

#5 - - Tomas:

Hej där! själv köpte jag en PRINCESS XXL och har testat lite av det du lagt ut här, igår blev det strips och schnitzel (första rätten jag testat) och idag blev det hel kyckling med klyftpotatis. Redan nu kan jag säga att airfryern kommer att användas mer än ofta. Hoppas att du kommer att lägga ut lite mer recept och tips här.

Svar: Hej! Kul att du skaffat dig en apparat och du testat det jag har gjort. Tyvärr har jag inte haft tid med denna sidan på sista tiden. Men det kommer en dag att jag kör igång igen. Jag vill tipsa dig om en Facebook grupp som ger en massa tips på vad man kan göra i apparaten. Gå med i gruppen Airfryer/actifry Vi Som Älskar mat. Lycka till!
Nilla Johansson

#6 - - Agneta:

Köpte en Andersson fritös. Suverän till det jag testat; pommes och kycklinglår. Tänkte testa att göra friterad camembert i denna. Någon som försökt?

Svar: Hej! Nej jag har inte försökt med det. :) Hoppas att någon annan kan hjälpa dig med svar på det.
Nilla Johansson

#7 - - Maria T:

Hej! Vilken trevlig matblogg : )
Jag var bortrest 10 dagar för några veckor sen, och under tiden hade min man köpt en Philips Airfryer..han har kikat på den länge och sen slog han till. Förra helgen gjorde jag Chicken nuggets (frysta), pommes (hemskurna) och blandade rotsaker i fryern, allt blev bra men kan ändra tiderna lite (grönsakerna körde jag nog 2-3 minter för länge). I veckan har jag tillagat falaffel och grönsaksfritters (frysta) och morotsstavar med sesamfrön, och nu när jag skriver blev det,igen, rostade grönsaker (13 minuter lagom för lök, zucchini och paprika) ...

Svar: Tack! Härligt, då gjorde din man ett bra köp. Ja man får kolla vilka tider som är bäst, vissa saker kan jag köra lite längre för att jag vill ha extra crispiga nuggets osv. Egna strips blir ju fantastiskt goda i airfryern.
Nilla Johansson

#8 - - Maria T:

...jo potatiskroketter, såna från frysdisken, tyckte jag blev klara på 9 minuter, men allt beror väl på mängd. Gott hur som helst. Ska testa göra köttbullar i maskinen, det var makens önskan nu till jul!

Svar: Ja det kan bero på mängd och märke på kroketterna. Hoppas att köttbullarna blir bra, jag har bara värmt upp frysta köttbullar i den. Korv är också något som blir bra i airfryern.
Nilla Johansson

#9 - - Anonym:

Provade potatisbullar Felix blev jätte bra

Svar: Ja det blir så bra i den. Jag tycker det är så bra när man får ut så mycket fett i dem.
Nilla Johansson

#10 - - Anonym:

Stort tack för recepten det kommer att hjälpa oss mycket. Vi köpte en airfryer igår och det finns inga recept alls med eller något. Så detta blev vi jätte glada att vi hittade så än en gång stort tack

Svar: Har så roligt med den nya apparaten som är super.
Nilla Johansson

#11 - - Ulla:

Fantastisk sida...
Total nybörjare är jag ...och har kanske en konstig fråga ??
Måste allt vara upptinat av fisk kyckling och kött ??

Svar: Tack! ingen konstig fråga. Jag har kört fryst fisk, korv, nuggets, köttbullar i min. Man skall tänka att det är en mini varmluftugn. Det du har i din vanliga ugn kan du ha i din Airfryer. Lycka till.
Nilla Johansson

#12 - - Millan:

Hej!
Tack för alla tips! Jag fick en Philips airfryer XXL i julklapp. Testar något nytt nästan varje dag. Blir en del justeringar men det mesta har blivit jättebra. Körde en Färsk kyckling på 1,5 kg på 200 grader i 55 minuter. Bara saltade och pepprade den. Vände inte på den. Idag har jag kört stekfläsk. 4 st skivor på 200 grader i 7-8 minuter. Efter fläsket körde jag 8 st potatisbullar på 200 grader i 9 minuter. Allt blev perfekt. :-)

Svar: Härligt. det är fantastisk apparat som man lätt blir beroende av.
Nilla Johansson

#13 - - Anonym:

Hej! Jag är så sugen på att köpa en Airfryer så jag undrar vart du köpte din?

Svar: Hej! Jag köpte min på Ica Maxi. Kolla upp Elgiganten, NetonNet m.m. om de har bra priser eller rea. Köp gärna större än du tänkt får då kan man köra olika mat samtidigt i den. Jag hade gärna haft en större. Det finns mer tillbehör till de större apparaterna också. Ha det gott.
Nilla Johansson

#14 - - Anonym:

Hej, tack jättebra info. Jag köpte min Air Fryer Princess på Power då korgen är lättare att göra rent i Princess än i Philips trådkorg.

Svar: Lycka till med din nya apparat, hoppas att den är bra :)
Nilla Johansson

#15 - - Mikael:

Finns det numera en bra sida på svenska eller kokbok. Köpte en airfry idag.

#16 - - Jojje:

Hej
Köpte en Air Fryer på LIDL, dåligt med recept i paketet, hittade din sida och det tackar jag för.
MEN, jag saknar vikterna i receptet

#17 - - Margaretha Karlsson:

Har precis fått en Airfryer i födelsedagspresent. Tacksam för alla recept jag kan få.
Med vänlig hälsning Maggan

Svar: Hoppas att du tycker om din Airfryer.
Nilla Johansson

#18 - - Lars Zettergren:

Her tack för recepten.
Ett tips för Hasselbackspotatis,
Skiva i vanlig ordning, låt ligga i vatten 15 minuter, låt torka, jag brukar använda en handduk.
För att få in lite olja i springorna kör jag en stund i fryern, med den snittade sidan nedåt, då öppnar sig springorna så man kan spraya olja som går ner i öppningen.
Provade 10 min men kan nog kortas något.
Sen lagar man bara som vanlig Hasselbackspotatis i fryern

Svar: Mums, det blev man nu sugen på, det var så längesedan jag åt det. Tack för tipset.
Nilla Johansson

#19 - - Annette Sjöblad:

Köpte en airfryer i Dag körde fläskkotlett och pommes blev superbra.
Ska prova dinna recept.
Är glad att jag hittade din sida.

Svar: Härligt, det är bara att testa på. :)
Nilla Johansson

#20 - - Tomas :

Skulle man kunna griljera en hel skinka tro

Svar: Har faktiskt ingen aning om det går, finns säkert någon som har testat eller skall testa på facebook. Finns en bra svensk sida där.
Nilla Johansson

#21 - - Gunbritt:

Hej!
Tack för listan.
Är nybliven ägare till en airfryer av märket Menuett. Testade igår att tillaga lax och det blev super så idag ska jag testa kycklingbröst.
Ha det gott.

Svar: Lycka till med din nya apparat.Ha det gott
Nilla Johansson

#22 - - Gun-Britt Nilsson :

Hade varit trevligt med lite recept på svenska

Svar: Ja det hade det. Har du Facebook så finns det en bra svensk grupp där dom sitter på massa tips och recept.
Nilla Johansson

#23 - - Robin:

Grymt blogginlägg, precis vad jag sökte. Ska pröva på göra fiskpinnar nu :)

Svar: Hoppas att det lyckades.
Nilla Johansson

#24 - - Magnus:

Hej.
Har precis köpt en airfryer och det verkar väldigt smidigt.
Undrar över en sak om dina recept som kanske är självklar men frågar ändå.
När det inte står "fryst" ska man då förstå att det antingen är tinat eller färska produkter?

Ha det bäst, Magnus

Svar: Hej! Står det inte fryst så är de tinad mat. Olika fryer kan ge en annan tid. Så ha koll på det. Lycka till med din nya apparat.
Nilla Johansson

#25 - - Jeanette:

Hej,
Tusen tack för Din sida, den har varit och är till stor hjälp.
Håller till fullo med om att anvisningar och recept till airfryers, på den svenska marknaden, är undermåliga.

Kram Jeanette

Svar: Tack!Ja lite mer svenska sidor skulle vara bra, men jag tror att det kommer mer och mer, det verkar som den lite mer populär.
Nilla Johansson

#26 - - Dick:

Tackar tackar för din blogg å dina recept , haft stor nytta av dessa.

Dix

Svar: Tack!
Nilla Johansson

#27 - - Christian:

Älskar din sida. Vill lägga till Lökringar 30 min på 180C.

Svar: Tack!
Nilla Johansson

#28 - - Arne:

Provade sprödbakad torsk(fryst) i 18 minuter i 200˚. Brandvarnaren gick igång. Brände paneringen. Testade sedan i 20 minuter i 160˚ och då gick det bra.

Svar: Oj det var inte bra, jag har kört på 180-200 grader panerad torsk och inte har jag bränt det, men det fastnar lätt i gallret.
Nilla Johansson

#29 - - Lars Z:

Lagt till några till listan du kan prova om du vill ta med dom. Skickade hela listan, jag har en kokboksprosa där man kopierar hela receptet. Det är enkelt att bara Klistra in sen.
Tider och temp
by:

Category: airfryer

Cook Time:
Yield:

Ingredients:

Directions:
A
Ananas 12 min 200 grader
B
Banan 7 min 200 grader
Biff, Oxfilé 180 ˚C 10-20 min beroende på tjocklek
Bratwurst 12 min 180 grader
C
Champinjoner 3-4 min 180 grader
Chorizo, 87% kötthalt 10-11 min 180 grader
F
Fiskpinnar (frysta) 6-10 min 200 grader
H
Hamburgare 8 min 180 grader
J
Janssons 180 ˚C. 15 till 20 minuter
K
Korv, ICA selection 75% kötthalt 8-9 min 180 gader
Kotlett 10-14 min 180 grader
Kycklingbröst, tärnat 10 min 200 ˚C
Kycklingbröst 10-15 min 180 ˚C
Kycklingklubba 18-22 min 180 ˚C
Köttbullar, IKEA (frysta) 7 min 180 ˚C
Köttbullar 6 min 200 ˚C
Köttbullar Philips 8 min 180 ˚C
L
Lax 15 min 180 ˚C
Lök 3 _ 5 min 180 ˚C
M
Majskolv förkokt 200 ˚C 10 - 15 min
N
Nuggets (frysta) 6-10 min 200 grader Vänd efter halva tiden
P
Pommes, Ziggy Fries, Lamb Weston (frysta) 15 min 180 grader Vänd efter halva tiden
Pizza grädda botten 5 min 200 ˚C låt svalna grädda fyllning 5 min 180˚C kör ytterligare 200 ˚C tills pizzan fått fin färg
Potatisbullar, Felix (frysta) 10-13 min 200 grader vänd efter halva tiden
Potatisskivor (egengjorda) 24 min 180 grader skaka om efter halva tiden
Potatisklyftor (egengjorda) 18-22 min 180 grader skaka om efter halva tiden
Potatiskroketter 12 min 180 grader
Potatistärnigar (egengjorda) 12-18 min 180 grader skaka om efter halva tiden
Potatis Rösti 14 min 200 grader
S
Schnitzel, Scan (fryst) ca 15 min 180 grader vänd efter halva tiden
Strips, tjocka (frysta) 14-24 min 200 grader skaka om efter halva tiden
Strips, tunna (frysta) 12-21 min 200 grader skaka om efter halva tiden
Strips (egengjorda) 18-25 min 180 grader skaka om efter halva tiden
Sötpotatis Pomes 180˚C 10 min 200˚C 5 min skaka mellan
T
Torsk 14 min 180 grader
V
Vegetariska vårrullar, ICA (Frysta) ca 10 min 200 grader
Vitlöksbröd 4 min 160 grader
Vårrullar (frysta) 8-10 min 200 grader
W
Wienerschnitzel 10 min 180˚C
Ä
Ärtor, haricoverts, delad broccoli, delad brysselkål och liknande grönsaker 4 min 180˚C
OBS!
Jag är nybörjare och har inte testat allt. Så en del tider och grader kan vara fel i listan. Har ni de rätta tiderna eller tycker något fattas på min lista som ni har testat så lägg in en kommentar så kommer jag lägga till det på min lista.
Tack!


Notes:


Svar: Tack, skall kolla på detta :)
Nilla Johansson

#30 - - Anonym:

Bacon blir kanon i airfryer 200 gr 6-15 minuter.
Jag har precis skaffat en o hårdtestar den, gjorde fläskpannkaka i den. Supergod.
Tack för att du delar Tack!

#31 - - Berit:

Hej, idag ska jag prova att göra Biff ala lindström rätt kul att provtesta. första ggn man gör något provar jag med lite. Funkar det så fortsätter jag med h ela smeten

Svar: Hoppas att det blev bra.
Nilla Johansson

#32 - - Berith Nellert:

hej
det här är den bästa sidan jag har sett sökte om aerofryer som vi köpt men hur gör du med janssons, kan man ha en skål i

Svar: Hej!Tack så mycket.
Har inte gjort Jansson i min, det skall gå bra att ha skål eller en form i, vet de som bakar sockerkaka i den. Det är ju en liten mini ugn. Att jag inte har gjort något i min beror på att min är liten, så man behlver ha XL eller XXL för att få plats med formar om man inte har tur att hitta en mindre bra form som får plats.
Det är bara att testa. Lycka till!
Nilla Johansson

#33 - - Birgit Johansson:

Måste man panera kycklingen innan?

Svar: Nej det behöver man inte, jag brukar köra vanlig Kycklingfilé med kryddor på.
Nilla Johansson

#34 - - ewa schwarz:

tack för en informativ och bra sida
tack vare den törs jag expremitera mera

Svar: Kul att du vågar att göra det.
Nilla Johansson

#35 - - Christian:

2020, alltså 4 år efter att du öppnade sidan, igår köpte en Airfryer..Jag skulle ALDRIG tro att din sidan kommer först hela tiden så fort man vill fråga en hur man tillagar en rätt..
Ville fråga om hur lång tid ska man ställa in en bagett..kommer din sida..
hur man tillagar en fläskkarre, kommer din sida upp, alltså..
Har ingenting hänt på 4 år ???
Jag är bara frustrerat på Internet..

Svar: Jo da det har hänt mycket men jag tror inte många har en blogg med en lista. Har du Facebook så kan jag tipsa dig om en sida som när jag började vara med knappt hade några tips på, men nu svämmar det över med tips.Leta upp denna på Facebook Airfryer/Actifry Vi Som Älskar Mat
Nilla Johansson

#36 - - Anonym:

Ägg kan man koka i airfryern på 140 grader i 10 min. Blir lösa i mitten.

Svar: Tack för tipset!
Nilla Johansson

#37 - - Kenneth:

Hej.
En bra sida. Men då vi alla ha olika fryers är det intressant med tips och råd utifrån olika wattantal som 1 000, 1 500 och 1 800. Som min är på 1800 w och brände lätt vid. Så nu tar jag på en lägre nivå och provar mig fram. Gräddade muffins som blev bruna och en hård skorpa ovan istället för ljusa men fluffiga invändigt. Så man får drar ner på wattantalet.

Svar: Ja så är det att de är olika, jag kan ju bara utgå från den jag har. Man får alltid ha koll när man gör något o den.
Nilla Johansson

#38 - - Maria:

Hej.
Vilken otroligt bra sida för mig som precis köpt min arifryer. Jag undrar om du har olja i din eller kör du bara på varmluft?
Jag har en Andersson AFR 2.1
Önskar dej en riktigt bra dag och tackar för svar.

Svar: Hej! Trevligt att du skaffat dig en airfryer. Jagvhat ingen olja. Om jag gör egna strips så har jag bar lite olja kanske en halv msk som jag blandar potatisen med.
Nilla Johansson

#39 - - Berit Grimtell:

Lagat färska, tunna torskfiléer. 180° i ca 9 min. Kryddade med salt, peppar och curry. Helt godkänt, även av maken som inte är ngn fiskälskare.

Svar: Det låter gott.
Nilla Johansson

#40 - - Tomas Hultgren:

Superbra lista att referera eller utgå ifrån. Har två saker du kan lägga till om du vill.

Potatisräfflor bbq. 180 grader. 15 minuter, skakar om efter drygt halva

Findus Fish & Crisp 200 grader 10 minuter

#41 - - Kjell:

Hej.
Och tack för alla airfryer tips !
Jag har nu haft min Airfryer Philips XL i ca 2,5 år och börjar vara riktigt duktig med den.
Men "nillas" är fortfarande ett stöd när jag hittar på nya saker, tid och temp...
En rekomendation är att skaffa en "Instant thermometer", en temp penna som läser tempen direkt i tex kött eller kyckling (169 kr på Clas Ohlsson.)
Jag har gjort både entrecote och oxfilé till "gäster" och med temp penna får de köttet precis som de vill ha, oavsett om det ska vara blodigt eller som en"skosula". Vi äter hemma bättre än på restaurang !
Men jag vet inte hur mycket jag hade vågat utan dej, så än en gång : Tack !
Mvh : KJ

Svar: Tack så mycket.
Ja en termometer har jag och den kan man inte vara utan.
Nilla Johansson