Hoisinkyckling

Nu blev det att testa något nytt och asiatiskt. Jag hade kvar Hoisinsås som jag gärna ville göra åt innan det blev gammalt. det håller visst i 2 veckor efter att man har öppnat den.

Jag köpte något som heter  Go Chu Jang som är en koreansk pepparpasta skulle man kunna säg att det är. i receptet får man välja hur mycket stryka man vill ha, jag gillar starkt och hade i 3 msk och det blev perfekt för mig.
Det blev en rätt som blev både söt och stark.
Hoisinkyckling

4 portioner

ca 600 g kycklingfilé
1 röd lök

sås
2 tsk sesamolja
1 msk ljus soja
1-3 msk go chu jang
1 dl hoisinsås
3 tsk garlic paste eller 3 pressade vitlökskyftor
2 tsk ginger paste eller färsk riven ingefära

200 g sockerärtor
salt efter behov

Blanda  ihop sesamolja, soja, go chu jang, hoisinsås, vitlök och ingefära till en sås.
Hacka löken och strimla kycklingen. Fräs kycklingen och löken i lite olja.
När kycklingen har fått färg så häll på såsen och rör om. Skär sockerärtorna i bitar och sätt i det sist och värm på dem så de behåller krispigheten.

Servera med äggnudlar.

Dessa ingredienser använde jag.
Så här ser såsen ut när ma blandat ihop allt. Den är ganska tjock.
Häll det över kycklingen.
På med sockerärtor
Det blir ingen sås av det direkt, men jag gillade blandningen sött och starkt. Gör gärna om detta recept.

Lycka till!