Asiatisk sweet chili kyckling - Slow Cooker

Idag plockade jag fram min CrockPot igen, ville testa den igen. Har varit tveksam om jag skall ha kvar dem för jag har inte direkt fallit för den, har inte hittat direkt något gott att laga i den.
Annars får jag säga att det är hur smidigt som helt med att ha den att laga mat i. Man häller i ingredienserna och sedan så sköter den sig själv tills man serverar maten.

Airfryern fastnade jag för på direkten. Tillagade Chorizo i den igår, Den fräste ordentligt för att det är mycket fett i den. Men det blev gott. Ni hittar en liten lista med tillagningstider här, där finns Choizon med också.

Nu till receptet, jag hade inte sesamolja så det hade jag inte med i receptet. Var hittar men det i butiken, jag kollade bland oljorna men hittade inget där. Är det bland den asiatiska maten man skall leta efter det eller?

Detta recept är nog det godaste jag har gjort i denna CrockPot så den får stanna ett litet tag till hehe...

Asiatisk Sweet Chili Kyckling

4 portioner

ca 500 g kycklingfilé (går bra om det är fryst)
4 msk sweet chili sås
1/2 dl kinesisk soja
3/4 dl ketshup
1/2 dl farinsocker (eller vanligt socker)
2 msk hoisinsås
2 msk vitvinsvinäger
1 msk sesamolja
4 pressade vitlöksklyftor eller 4 tsk Santa Marias Garlic paste
ca 2 tsk riven ingefära eööer 2 tsk Santa Marias Ginger paste

Dela kycklingen i lagom stora bitar och lägg det i CrockPot.
Rör ihop resten av ingredienserna till en sås och häll det över kycklingen. Låt det koka på låg värme i 6 - 6½ timme eller 3-4 timmar på hög värme.

Mot slutet av kokningstiden kan man ta upp kycklingen och reda av såsen med 1½ msk maizena och ½ dl vatten som vispas ihop och håll ner det i såsen.

Servera med kokt ris.


När man såg vad man skall ha i det så blev man lite tveksam att detta skall kunna bli gott. Men det blev det. Något salt blev det, så tänk på vad man  har för soja i,
Nytt är att testa Santa Marias Paste. Jag gillade dem, smidigt att snvända.
När det puttrat på i 6 timmar ser det ut så här.
Vill man ha en smidig efterrätt till som inte tar någon tid att göra så kan man plocka fram detta från frysen.
Den var god att äta.

Lycka till!