Het kycklinggyta - Slow Cooker

Igår fick det bli en kycklingrätt i Crock Potten. Den går snabbt att förbereda så det är gott när det gör det. Jag bara blandade ihop lite för att se om det blev bra, rena ramma chansningen kan man säga.
Man måste våga på det också.

Nu har jag inga grönsaker i och det tycker jag mycket väl att man kan ha i. Jag är ingen grönsaksälskare därav saknas det, men jag kan tänka mig att man kan ha paprika i den, eller vad man nu gillar. Tänk bara på att om man skall ha i det på en gång eller om man behöver vänta med det till slutet av koktiden.

Denna gryta är kryddig med asiatiska toner och man kan givetvis minska ner på de starka kryddorna. Jag tar inte mått på salt, peppar m.m. som jag kryddar så här är det bäst att vara försiktig till början och sedan smaka av och krydda på mer.
Het kycklinggryta med asiatiska toner

4-5 portioner

650 g kycklingfilé
1 dl sweet chili sås
2 msk ljus soja
3 msk konc. kycklingfond
1 msk go-chu-jang chilisås
1 msk sriracha
3 tsk santa maria garlic paste eller 3 pressade vitlöksklyftor
ca 1 krm malen koriander
ca 1 tsk malen ingefära
svart peppar
ev. salt (smaka av innan)

1 dl matlagningsgrädde
2 msk maizena eller liknande såsredning

Börja med att strimla kycklingen och lägg den i Crock Potten. Sedan blandar man ihop alla ingrediensern förutan grädde och sås redningen som man skall vänta med.
Tycker man det är lite vätska så kan man ha i ½-1 dl vatten.

Koka detta på låg värme i 5 timmar.

När det är en timme kvar hade jag i grädden och sedan den sista halvtimmen såsredningen.
Servera med pasta, ris eller nudlar och en sallad.

Här är en bild på de märken jag använde.
Go-Chu-Jang chilisps är en koreansk peppar sås skulle man kunna säga som det är styrka i, det finns även i en ask som paste.
Denna sås köpte jag på Ica Maxi och paste hittade jag på Willys. Om man inte hittar det i er matbutik kolla i en asiatisk butik.

Sedan hade jag i Sriracha som inte kom med på bild.
Med dessa märken så behövde jag inte salta mer. Allt beror nog lite på fond och soya så salta efte du smakat på det. Tänk på att inte lyfta på locket de första 2 timmarna så pottan kan komma upp i värme.
Lycka till!