Hemmagjord pasta

Jag har köpt mig en pastamaskin för julklappspengar (2012-2013) och den skall ju testas.
Det blev att göra pasta til en Carbonara sås (köpt)
Degen var lätt att få ihop men att få till själva pastan var lite svårare men jag lyckades till slut.
Jag hittade ett enkelt recept och svårare än så här skall det inte vara med pastadegen.
ag hittade ett enkelt recept.

4 port

5 dl durumvete
4 ägg

Mät upp mjölet på ett bakbord och gör en stor grop i mitten.
Knäck äggen i gropen och vispa upp dem med en gaffel.
Vispa in mjölet i äggen med en gaffel, lite i taget.
(Jag gjorde en halv sats pastadeg)

Mjöla händerna när degen börjar gå ihop och knåda tills den är slät, len och elastisk i cirka 10 minuter.
Täck degen med plastfolie och låt den vila minst 30 minuter i kylen innan den kavlas ut.
Dela degen i 4 bitar och kavla ut en i taget. Täck de övriga med plastfilm och lägg dem i kylen. Platta ut pastadegen med fingrarna och kör den genom pastamaskinens tjockaste nivå, medan du vevar. Kavla degen genom maskinens alla nivåer fram till den tunnaste nivån.
Forma till valfri pasta: spagetti, tagliatelle eller ravioli.

Koka pastan al dente i cirka 3 minuter i välsaltat vatten.

Degen räcker gott och väl till valfri pasta för 4 personer och om man gör ravioli så räcker det till cirka 25–30 stycken.
Kan även smaksättas med vitlök, persilja, citronskal, koriander, spenat m.m